
Krótki poradnik o domenach internetowych
4 lutego 2020W toku ostatnich 30 lat internet stał się nierozerwalną częścią naszego życia prywatnego jak i zawodowego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każda firma, która chce mieć stały kontakt z klientami musi zainwestować we własną stronę www. A pierwszym etapem ku temu jest wybór i rejestracja domeny.
Jak dobrać najodpowiedniejszą domenę internetową dla Twojej firmy?
Wybór domeny, a szczególnie tej, która ma służyć w celach biznesowych, powinien być zaplanowany, zarówno w części dotyczącej rozszerzenia, jak i nazwy głównej. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla przedsiębiorstwa musimy mieć pewność, że jest stosowna do profilu jej działalności i terenu działania. To istotne, bo jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze zwiększeniem widoczności naszej strony w internecie, trudno będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasz biznes działa tylko na terenie Polski, naturalnym wyborem jest wykorzystanie rozszerzenia com.pl lub .pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne możliwości. Firmy o mniejszym zasięgu mogą zdecydować się na rozszerzenie regionalne, np. bialystok.pl, jaworzno.pl czy szczecin.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne kraje mogą od razu zarejestrować też inne interesujące je domeny państwowe, np. .fr (Francja), .uk lub .co.uk (Wielka Brytania) czy .se (Szwecja), jeśli kierują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo postawić na bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .com – dla całego świata lub .eu – dla krajów Unii Europejskiej. Oczywiście są również rozszerzenia przeznaczone dla witryn nie związanych z prowadzeniem działalności, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .org, .blog, .gov, .edu.
Dobrze przeanalizuj również nazwę główną domeny
O wiele więcej planowania zabierze na pewno selekcja nazwy głównej w domenie. Tutaj powinno się wziąć pod uwagę o wiele więcej czynników. Jeśli marka istnieje już w świadomości klientów, wypada zastosować ją jako nazwę główną domeny, a jeżeli nie, to winniśmy wybrać nazwę chwytliwą, niezbyt długą i przede wszystkim prostą do zapamiętania, która jednocześnie jednoznacznie kojarzy się z ofertą firmy. Jeżeli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe powiązane z daną branżą gospodarki i poszukajmy interesujących skojarzeń. Pamiętajmy przy tym, aby wybrana nazwa główna była zgodna z zasadami ortografii (chociaż oczywiście nie będzie zawierać liter diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę użyjmy wyszukiwarki domen i przetestujmy, czy nie jest ona już zarezerwowana lub czy nie funkcjonuje już strona o bardzo zbliżonej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niepożądanych wizerunkowo konfrontacji prawnych.