
Jak efektywnie pracować w domu?
29 kwietnia 2022Do tej pory praca zdalna istniała jako dodatek do pracy biurowej. Zwykle była jakąś formą benefitu dla pracownika. W trakcie utrzymującej się od kilkunastu miesięcy pandemii dla niektórych home office stał się już codziennością. Ale nie każdy potrafi poradzić sobie z takim trybem pracy. Kluczem jest stosowna organizacja. Jak w związku z tym skutecznie wykonywać pracę z domu?
W związku z aktualną sytuacją epidemiologiczną, sporo korporacji zdecydowało się przenieść na tryb pracy zdalnej. Dla części osób, które nie miały uprzednio doświadczenia z takim systemem pracy, skuteczna organizacja czasu jest ogromnym wyzwaniem, bo wymaga od nich dostosowania się do kilku nowych reguł.
Jak stworzyć ergonomiczne miejsce do pracy w mieszkaniu?
Na początku warto znaleźć sobie komfortowe miejsce do pracy. Idealnym rozwiązaniem jest pokój przeznaczony tylko do niej. Lecz nie w każdym domu jest to możliwe. Czasem posiadamy jedynie kilka metrów kwadratowych miejsca na postawienie stolika lub biurka i to też się sprawdzi. Kluczowe jest jednak to, żeby strefa pracy była oddzielona od strefy prywatnej. Koniecznie należy także zwrócić uwagę na oświetlenie, żeby w miarę możliwości było naturalne.
Jak niewielkim kosztem zorganizować miejsce do pracy? Gdy nie posiadasz w domu wygodnego biurka czy krzesła to rekomendujemy zdecydować się na jego zakup z drugiej ręki albo przejrzeć lokalne propozycje sprzedaży w internecie.
Praktyczne rozplanowanie codziennej pracy
W trakcie pracy poza biurem istotna jest dyscyplina i zaangażowanie w realizowaniu zadań. Powinniśmy zachowywać podobnie, jak w czasie pracy w firmie. Gdy nasze godziny pracy nie są z góry ustalone, to polecamy wybrać te, w których pracujemy najwydajniej. Trzeba pamiętać, by w czasie pracy nie wykonywać domowych obowiązków. Najlepszym sposobem na zwiększenie koncentracji się na pracy jest stosowanie metody Pomodoro, która polega 25 minutowych cyklach pracy z 5 minutową odstępem pomiędzy kolejnymi zadaniami oraz zablokowanie powiadomień z mediów społecznościowych.
Home office a dress code
Dzień przesiedziany w piżamie pomimo, że brzmi świetnie, może mieć niepożądane oddziaływanie na nasze zaangażowanie. Codzienny strój może być na tyle komfortowy, że będzie powodować stan odprężenia. Aby do tego nie doprowadzić warto zadbać o swoją prezencję, zwłaszcza jeśli w godzinach pracy zdarzają się konsultacje online. Będziesz się czuć wtedy bardziej profesjonalnie.
Utrzymanie relacji z kolegami z pracy
W przypadku przejścia na zmiany pracy na home office znikają zwyczaje biurowe np. codzienne rozmowa przy kawie, wspólny dojazd bądź wyjście na lunch. Do zachowania dobrych stosunków ze współpracownikami warto użyć darmowych komunikatorów typu Messenger. W razie konieczności skomunikowania się jednocześnie z dużą grupą pracowników, lepiej sprawdzi się zebranie online przez Zoom, Google Meet czy Skype. Gdy odczuwamy potrzebę rozmowy, nie bójmy się poruszyć z przyjaciółmi z pracy także tematów prywatnych. W home office wyjątkowo ważne jest utrzymanie komfortu mentalnego, zwłaszcza kiedy sporadycznie spotykamy ze znajomymi.